Sztornó mód Micra-Montel Jota és Mini pénztárgépeken
Lehetőség van nyugták sztornózására és sztornó bizonylat nyomtatására a nyugta lezárása után, akár napi zárás után is.
A VAL1+ HITEL/GÖNGYÖLEG billentyű kombinációval lehet választani az értékesítési módok között. Az aktuális „ELADÁS” értékesítési módot mutatja ezután a le-fel nyilakkal(bankkártya-utalvány) lehet választható: Sztornó mód, Visszavét mód és Göngyölegjegy között.
Sztornó bizonylat készítéséhez, SZTORNÓ MÓD–ba kell lépnünk.
A beadott adatok után a részösszeggel tudunk tovább lépni (felső zöld gomb),
A gyűjtős értékesítések sztornójához a pontos összeg beütése után a sztornózandó nyugtán lévő megfelelő „G” gyűjtő gombot nyomjuk meg.
Ha PLU-s ( előre beállított termék név és ár, pl. dohánybolti vagy PC-s értékesítésnél használjuk) A termékek (PLU) kiválasztásához használhatjuk a kezelési utasításban található az ÁRUCIKK KERESÉSE (10 –es) pontban leírtakat.
A folyamat során kéri a sztornózás okát, ezt rögzítése közben ki kell választani. A sztornó választható indokai:
01 – ügyfél elállása
02 – téves bevitel
03 – téves fizetőeszköz bevitel
04 – készlet hiány (az értékesítendő termék nincs készleten)
05 – téves bizonylattípus kibocsátása
06 – sikertelen fizetőeszköz használat
07 – téves ügyfél adat vagy hibás bevitel
08 – próbavásárlás
00 – egyéb
Kéri az eredeti nyugtán szereplő dátum megadását. Ezután átugrik az AP szám és a nyugtaszám beviteli lehetőségre. A pénztárgép AP számot azért kérdezi mert előfordulhat, hogy az üzletben nem működik éppen az a pénztár-kassza amelyiknél a hibás nyugtát kiadták, alapértelmezetten a saját AP számát ajánlja fel a pénztárgép (pl.: A00800123), de átírható, a nyugta szám formátuma: négyjegyű szám (a nyugta kiadásának napján az esti zárás sorszáma), perjel, ötjegyű szám (a nyugta kiadásának adóügyi napján belül a kiadott nyugta sorszáma) pl.: 0984/00123. A RÉSZÖ. gombbal tudunk lépegetni számcsoportok közt.
Bekéri a vevő nevét, cím adatait, adószámát (ha nincs adószám átugordható a részö. gombbal (ne adjunk meg kamu adatot) Az utolsó adat megadása után kinyomtatja a sztornó bizonylat első példányát, össz. gomb megnyomása után a másod példányt nyomtatja. Az első az üzleté a második a vevőé, ha még ott van :)
A gyakori sztornózást elkerülendő szervizesével állíttatson be tétel-, szorzás/sor-, nyugta-összeg korlátot.
A betűk bevitele igen egyedi
A gombok bal alsó sarkában lévő betűt a VÁL.1 gomb nyomva tartásával és a kívánt betűt tartalmazó gomb egyszeri megnyomásával varázsolhatjuk a kijelzőre, a jobb alsó sarokban lévő betűt a VÁL.2 gomb nyomva tartásával és a kívánt betűt tartalmazó gomb megnyomásával varázsolhatjuk a kijelzőre. Szóköz: VÁL.1+Részö. Számok: csak simán a szám gomb.
A Micra sztornó bizonylat tételsor érték és összesítő adatai meg kell, hogy egyezzenek az eredeti értékesítési bizonylat (nyugta) tételsor érték és összesítő adataival úgy, hogy a mennyiség adat és a tételsor érték előjele megváltozik a kinyomtatott sztornó bizonylaton.
A tételek sztornó bizonylatra történő helyes rögzítése minden esetben a pénztáros feladata és felelőssége.
Az alábbi videó példában a tételek összegének a beütésével történik a sztornó bizonylat készítése, de lehet hasonló módon a PLU-k beütésével is elvégezni a sztornózást.
A törlés befejeztével szintén a VAL1+HITEL,GÖNGYÖLEG gombokkal lehet a működési mód választó menüt előhívni és a 01 menü pont kiválasztásával az eladás üzemmódhoz visszatérni.
A sztornó látszik a Micra napi zárásán?
A napi forgalomból, napi zárás göngyölített értékéből nem vonja le a gép a visszatörölt összeget, a fizető eszközök pontos összegének kezelését oldjuk így meg, illetve így jelezve lesz , hogy az eredeti nyugta sztornózva lett. A pénztárgép tényleges forgalmi adataiba nem tartozik bele. Nem fontos aznap sztornózni a hibás nyugtát, ha később végezzük el napi zárás után, egy un. új adóügyi napon legyen elég váltópénz és forgalom bevétel a pénztárgépbe amiből „vissza tudja adni” a pénztárgép a sztornózott összeget. Ez azért fontos mert hiába tudjuk, hogy az egymillió forintos hamburger ár hibásan lett beütve és természetesen nem vettük el ezt az összeget , csak a helyes 1000.-Ft-ot, a pénztárgép úgy kezeli mintha kasszafiókba került volna a hibás összeg és most fizetjük vissza. Apropó, amikor rájövünk a hibára, a helyes összeget üssük be a pénztárgépbe, mert sztornózva a teljes hibás összeg lesz vagy azonnal vagy később.